Czym są i gdzie znajdują się akta księgi wieczystej?

Czym są i gdzie znajdują się akta księgi wieczystej?

Czym są i gdzie znajdują się akta księgi wieczystej?

Akta księgi wieczystej to zbiór dokumentów zgromadzonych w twardej tekturowej teczce, stanowiących podstawę wpisu w poszczególnych działach księgi wieczystej. Akta te są przechowywane w Wydziale Ksiąg Wieczystych właściwego Sądu Rejonowego, który prowadzi daną księgę wieczystą.

Na przykład, akta księgi wieczystej o numerze rozpoczynającym się od KR1P/ (co wskazuje na IV Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego dla Krakowa-Podgórza w Krakowie) znajdują się w Sądzie Rejonowym dla Krakowa-Podgórza w Krakowie przy ul. Przy Rondzie 7.

Papierowa wersja akt ksiąg wieczystych

Większość ksiąg wieczystych jest obecnie prowadzona w formie elektronicznej. Jednakże wpisy w księdze elektronicznej dokonywane są na podstawie dokumentów papierowych (z wyjątkiem np. tytułów wykonawczych wydanych w Elektronicznym Postępowaniu Upominawczym), które muszą być odpowiednio przechowywane.

Jak ustalić w jakim sądzie znajdują się akta księgi wieczystej elektronicznej?

Aby ustalić właściwy sąd, należy sprawdzić kod wydziału księgi wieczystej elektronicznej. Przykładowo, kod KR1P/XXXXXXXX/Y oznacza, że księga wieczysta i jej akta są prowadzone przez Wydział IV Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego dla Krakowa-Podgórza w Krakowie. Kody te są unikalne i składają się z określonej sekwencji: litera, litera, cyfra, litera (np. KR1P/).

Co z księgami prowadzonymi w formie tradycyjnej?

W przypadku ksiąg papierowych, akta są powiązane z papierowym brulionem (dużym, cienkim zeszytem) stanowiącym księgę wieczystą. Całość składa się z trzech twardych tekturowych okładek — dwie zawierają księgę wieczystą, a trzecia przechowuje dokumenty. Podczas migracji księgi tradycyjnej do wersji elektronicznej, papierowy brulion zostaje włączony do akt księgi wieczystej.

Czy w aktach księgi wieczystej są wszystkie dokumenty stanowiące podstawę wpisu lub wykreślenia w konkretnej księdze wieczystej?

Nie zawsze. Gdy dokument (np. decyzja wywłaszczeniowa) dotyczy kilku nieruchomości (czyli kilku ksiąg wieczystych), składa się go tylko w aktach jednej księgi wieczystej. Informację o miejscu przechowywania dokumentu zamieszcza się w księdze wieczystej w poszczególnych działach (I-O, I-Sp, II, III i IV) w rubrykach „Wnioski i podstawy wpisów w księdze wieczystej" oraz „Położenie dokumentu".

A jak jest w przypadku przeniesienia działki ewidencyjnej z jednej księgi wieczystej do drugiej?

W takim przypadku dokumenty stanowiące podstawę przeniesienia zostają załączone do akt księgi wieczystej, do której działka została przeniesiona.

Czy akta księgi wieczystej mogą być przechowywane w kilku teczkach?

Tak, zdarza się to szczególnie przy księgach wieczystych prowadzonych dla działek Skarbu Państwa, nazywanych potocznie „śmietnikami". W czasach realnego socjalizmu, gdy państwo przejmowało (wywłaszczało) liczne działki rolne pod inwestycje objęte kolejnymi planami pięcio- czy sześcioletnimi, nikt nie dbał o czytelność ksiąg wieczystych ani ich akt. Do jednej księgi wieczystej wpisywano setki działek. Wraz z nimi dołączano dokumentację, co prowadziło do powstania nieporęcznych zbiorów liczących 4–5 tomów akt, ułożonych chaotycznie. Z biegiem lat część działek odłączono, zmieniano ich numerację, a liczne przeglądy tych ksiąg sprawiły, że dokumenty zostały przemieszane. Znalezienie czegokolwiek w tym rozgardiaszu jest niezwykle trudne — stąd zwyczajowa nazwa takich ksiąg: „śmietnikowe".

Elektroniczne akta ksiąg wieczystych - jakie zmiany zostały wprowadzone we wnioskach?

Obecnie akta ksiąg wieczystych elektronicznych również nie są cienkie, co wynika z obowiązku stosowania formularzy KW-ZAL i KW-WPIS wraz z załącznikami. Formularz należy wydrukować nawet wtedy, gdy wypełnia się tylko niewielką jego część. Dawniej wniosek mieścił się na jednej stronie formatu A4. Obecnie ustawodawca wprowadził wymóg wypełniania minimum 4 stron formatu A4 plus załączniki. Z moich obserwacji wynika, że zwiększona objętość dokumentacji nie przekłada się na lepszą jakość informacji potrzebnych do odtworzenia historii zmian stanu prawnego nieruchomości.

Szukasz radcy prawnego w Krakowie? Sprawdź, jakie usługi prawnicze wykonuje nasza kancelaria prawna

Nasza kancelaria oferuje szeroki zakres usług prawnych, obejmujących m.in. windykację należności, obsługę wspólnot mieszkaniowych, księgi wieczyste, zasiedzenie nieruchomości, sprawy geodezyjne, służebność drogi oraz prawo lokalowe, prawo konsumenckie, prawo spadkowe i podział majątku. Nasi doświadczeni prawnicy od nieruchomości zapewnią Ci kompleksową i skuteczną pomoc w rozwiązaniu wszelkich problemów prawnych związanych z nieruchomościami. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać profesjonalną obsługę prawną dostosowaną do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami

Zainteresowany?

Zapraszamy do współpracy

Kontakt z nami

Kancelaria Radcy Prawnego Kraków

Piotr Furtak
ul. Szlak 65 lok. 512
31-153 Kraków

e-mail: biuro@kancelariafurtak.pl
tel. +48 881 20 30 90

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł kliknij!

Polecamy również